Kommunal skötsel av enskilda vägar

Karlshamns kommun slutar ansvara för skötseln av ett antal enskilda vägar som inte uppfyller kriterierna för kommunalt underhåll. Här får du som är fastighetsägare i anslutning till någon av dessa enskilda vägar veta vad som händer framöver, vad du nu själv ansvarar för och hur du söker vägbidrag.

Vi har gjort en översyn över alla enskilda vägar som vi idag sköter underhållet av för att se vilka som uppfyller kriterierna för kommunal skötsel. Enskilda vägar som inte uppfyller kriterierna kommer inte längre att få kommunalt underhåll.

Under översynen kartlade vi ett hundratal enskilda vägar som inte uppfyller villkoren för kommunal skötsel. Alla fastighetsägare i anslutning till de berörda vägarna får senast i slutet av april information om att skötseln sägs upp.

Hitta på sidan

Den här skötseln ansvarar du som fastighetsägare för

Karlshamns kommun ansvarar för skötseln av de berörda vägarna till och med den 31 oktober 2024. Efter det datumet är det du och eventuella andra fastighetsägare längs vägen som tar ansvar för skötseln. Skötsel innebär bland annat:

  • snöröjning
  • sandning
  • sopning
  • hyvling (för avrinning)
  • saltning/dammbindning
  • slåtter och buskröjning
  • lagning av hål.

Du kan ansöka om vägbidrag för att kunna hyra in någon som sköter underhållet av vägen.

Så söker du vägbidrag

Du kan som fastighetsägare söka vägbidrag för den enskilda vägen om den är mellan 100 och 500 meter lång. Vägbidraget betalas ut en gång om året, oftast på sommaren (retroaktivt för året innan). Vägbidraget är 4,70 kronor per meter och år. Bidraget kan du exempelvis använda till att hyra in någon som sköter skötseln åt dig eller köpa grus. Är ni flera fastighetsägare längs vägen kan ni gå ihop och skapa en vägsamfällighet (samfällighetsförening) för att söka vägbidrag och hantera skötseln tillsammans.

Sök vägbidrag via vår e-tjänst:

E-tjänst: Ansökan om vägbidrag

Om du inte kan använda e-tjänsten kan du söka med här blanketten:

Blankett: Ansökan om vägbidrag (pdf)

Kriterier för att enskild väg ska få kommunal skötsel

Enskilda vägar som används för fast boende ska skötas av kommunen om vägen uppfyller något av dessa kriterier:

  • Vägen finns i någon av kommunens tätorter och är av sådan allmän karaktär att den hade räknats som en gata om detaljplan funnits.
  • Statsbidrag betalas för väghållning.
  • Vägen är längre än 500 meter.

För att vi ska kunna ta ansvaret för skötseln av en enskild väg måste vägen vara i sådant skick att vi kan utföra vägunderhåll med hjälp av befintliga maskiner. De enskilda vägar där det kommunala underhållet nu sägs upp är främst sådana som inte uppfyller kriteriet ”längre än 500 meter”. Det är främst grusvägar som är för små för att vi ska kunna sköta dem med våra maskiner.

Vanliga frågor och svar

Här får du svar på några av de vanligaste frågorna. Hör av dig till oss om du har frågor som du inte får svar på här. Du kan antingen skicka e-post till teknik-digitaliserings-javsnamnden@karlshamn.se eller ringa via kommunens servicecenter på telefon 0454–810 00.

Vad är en enskild väg?

Enskild väg är en väg som inte är allmän eller gata. Vi som kommun har en skyldighet att förvalta och sköta kommunala gator. Trafikverket förvaltar de statliga vägarna. Vanligtvis är det de fastigheter som har nytta av vägen som är ansvariga för den enskilda vägen. Några kommuner, bland annat Karlshamn, har tagit på sig att förvalta och sköta även enskilda vägar. Det vanliga är annars att dessa sköts av samfälligheter som får bidrag från Trafikverket och kommunen. Så är det exempelvis i Ronneby kommun och i Karlskrona kommun.

Hur kan jag få hjälp med snöröjningen kommande vinter?

Karlshamns kommun håller på med en ny upphandling av snöröjning och sandning. När upphandlingen är klar informerar vi om det på karlshamn.se så att fastighetsägarna har möjlighet att kontakta den entreprenör som sköter vägarna i närheten, och avtala om snöröjning.

Min väg har gatubelysning, vem kommer att sköta den framöver?

Det blir inga ändringar gällande belysningen. Kommunen kommer även fortsättningsvis att sköta den.

Min väg ligger på kommunal mark – kommer ni att hjälpa till med skötseln då?

Vi kommer att göra förbättringar av vägen i samband med att vi använder den för exempelvis skogsavverkningar, men vi kommer inte att utföra något fullständigt underhåll och ingen snöröjning.

Vi är flera boende utmed vägen – vem av oss ska söka vägbidrag?

De finns två sätt att göra det. Ni kan bilda en samfällighet och söka bidraget genom den. Ni kan också låta en av fastighetsägarna söka bidraget. Då är det lämpligt att den sista boende på vägen (på återvändsvägar) står för ansökan för att få så långt avstånd som möjligt.

När betalas vägbidraget ut?

Vägbidragen betalas ut retroaktivt för föregående år. På de nu uppsagda vägarna som har underhåll fram till 2024-10-31 kommer första utbetalningen 2026 och omfattar då perioden från 2024-11-01 till 2025-12-31. Vägbidraget är för närvarande 4,70 kronor/meter och år.

Bakgrund: Översyn beslutades 2023

Bestämmelserna för kommunalt underhåll av enskilda vägar uppdaterades 2008 och under 2023 beslutade Teknik-, digitaliserings- och jävsnämnden om ett tillämpningsbeslut som innebär att vi skulle se över om de enskilda vägarna uppfyllde bestämmelserna. Eftersom bestämmelserna är relativt allmänt hållna behöver bedömningen göras med stöd av sakkunskap och andra rutiner. Vi har därför skapat en tolkningsbilaga som förklarar bedömningen och hur bestämmelserna ska tolkas framöver.

Många vägar som är i samma skick och storlek som dessa enskilda vägar har idag vägbidrag i stället för kommunal skötsel. Efter översynen fördelningen mellan vägbidrag och skötsel mer korrekt, eftersom alla har samma tolkningsgrund.

Här hittar du beslutsunderlag:

Nämndens (TDJN) protokoll från augusti 2023

Tolkningsbilaga

Beslut KF 2008 06 17