Om Karlshamn och kommunens orter

I Karlshamns tätort bor drygt 13 500 människor och staden är inte större än att du kan cykla mellan hemmet och arbete, skola eller förskola.

Vill du pendla till jobbet finns centralstationen nära centrum med både bussar, Öresundståg och Pågatåg. Här passerar även E22:an.  Skärgården, som är en av de vackraste i landet, når du på några minuter med skärgårdsbåten från gästhamnen i centrala Karlshamn eller med egen båt.

Det finns gott om restauranger med varierat utbud och en sommarkväll avslutas gärna med ett kvällsdopp från närbelägna klippor eller sandstränder.

Det finns många parker och grönskande platser i Karlshamn och ett vackert anrikt rekreationsområde vid det så kallade Väggaområdet. I Väggaområdet finns bland annat en populär strandpromenad, en fiskehamn, ett prisat och nytt kallbadhus, en idrottshall och simhall. Här finns också en utomhusbassäng och elljusspår.

Mellan Österslättskolan och Vägga tennishall ligger en spontanidrottsplats med en kickbikebana, betongbana för skateåkning, beachhandboll, beachvolleyboll, utegym, streetbasket, boulebana, bordtennisbord och grillplatser. I anslutning ligger också en konstgräsplan. På väg från Karlshamn mot Asarum ligger bland annat Karlshamns ridklubbs stora ridhus.

I Karlshamn finns flera museer som speglar den drygt 350 år gamla staden och dess invånare – Karlshamns Museum med bland annat Alice Tegnérs minnesrum, Punschmuseet, Skottsbergska gården och Sjöfartsmuseet. Staden har både ett rikt nöjes- och kulturliv och det finns ett stort utbud av teater, konst, dans och musik. Staden har även ett rikt föreningsliv. Här finns både grundskolor, gymnasium, friskolor och Blekinge tekniska högskola. Kreativum, som är stadens Science Center med en av Sveriges tre MegaDomebiografer, är ett populärt besöksmål för alla åldrar.

Under vecka 29 blommar staden upp lite extra då den traditionella stadsfesten äger rum, nämligen Östersjöfestivalen! Den fyra dagar långa Östersjöfestivalen är Karlshamns egen traditionella stadsfest som lockar uppåt 150 tusen besökare varje år. Festivalen bjuder på massor av aktiviteter, musik och mat för alla åldrar.

Information om orterna här i kommunen hittar du i kartan här intill. Klicka ”Läs mer” på respektive kartnål. Nedan ser du miljöbilder från Karlshamn.

Östersjöfestivalen. Fotograf: Per Pixel Petersson.
Vägga Gymnasieskola. Fotograf: Per Pixel Petersson.
Utvandrarna. Fotograf: Robert Söderström.
Padelbanorn Vid Vägga. Fotograf: Hanna Hörnbäck.
Miljöbild. Fotograf: Joakim Lenell, Imagen Photo.
Karlshamns kallbadhus. White arkitekter. Fotograf: Karlshamns kommun.
Hinsetunneln. Fotograf: Patrik Gunnar Helin, Studio Ketchup.
Båtar I Näsviken. Fotograf: Robert Söderström
Miljöbild från torget. Fotograf: Hanna Hörnbäck.