Oro för barn och unga
Om du misstänker att ett barn inte har det bra hemma eller far illa på annat sätt bör du göra en orosanmälan till socialtjänsten. Socialtjänsten har barnets bästa i fokus och det finns stöd att få för de barn och föräldrar som behöver det.
Om du som förälder önskar stöd i er situation som familj kan du ansöka om stöd på barn och familjeenheten.
Så ansöker du
Om du önskar stöd i din situation som förälder eller för ditt/dina barn är du välkommen att göra en ansökan via antingen mottagningstelefonen, brev eller e-post. Telefontider till mottagningstelefonen hittar du i spalten till höger på denna sida. Det finns inga krav på hur ansökan ska vara utformad, det är däremot viktigt att du lämnar dina kontaktuppgifter om du vill ansöka om stöd.
Så anmäler du
Om du är orolig för hur ett barn har det eller har misstanke om att ett barn inte har det bra så bör en orosanmälan göras. Den kan antingen göras via e-tjänsten som du hittar i spalten till höger på denna sida, via mottagningstelefonen eller skickas via brev eller e-post.
Som anmälare kan du vara anonym om du lämnar orosanmälan via e-tjänst, telefon eller brev. Att skicka en orosanmälan via e-post innebär att din mailadress, och i vissa fall även ditt namn, blir synliga. Det innebär att du inte är anonym även om du skriver att du vill vara det.
Om du är tveksam till att göra en anmälan kan du alltid ringa och rådgöra med Barn- och familjeenhetens mottagning, utan att namnge vem oron avser. Här råder sekretess och all personal har tystnadsplikt.
Du har alltid möjlighet att göra en ny anmälan om din oro för barnet/den unge kvarstår.
Personal som arbetar med barn och unga är skyldig att anmäla
Om du har kontakt med barn och unga i ditt yrke och är orolig för att någon på något sätt far illa, är du skyldig att anmäla det. Det kallas för anmälningsskyldighet. På socialstyrelsens hemsida finns mer information för dig som är anmälningsskyldig enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen.
När du har gjort en anmälan
När Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad har fått din anmälan görs en så kallad förhandsbedömning. Det innebär att den eller de personer som anmälan gäller får träffa en socialsekreterare för att samtala kring anmälans innehåll och familjens situation.
Efter förhandsbedömningen tar socialtjänsten beslut om att inleda en utredning för att ta reda på vilket stöd som behövs, eller avsluta förhandsbedömningen utan att inleda ej utredning. Om det fattas beslut att ej inleda en utredning avslutas kontakten med familjen efter förhandsbedömningen.
Om det blir en utredning
Om förvaltningen beslutar att inleda en utredning är det socialsekreterare från barn- och familjeenheten som arbetar med utredning som tar över ansvaret för ärendet. Utredningen får ta högst fyra månader och syftar till att utreda om barnet/den unge är i behov av stöd från socialtjänsten. Utredningen kan också avslutas utan någon åtgärd eller erbjudande om insatser.
Efter kontorstid
Orosanmälningar som skickas in efter klockan 16:30 hanteras först nästkommande vardag. Om du vill göra en orosanmälan och din oro är sådan att du inte kan avvakta till nästkommande vardag vänder du dig till sociala jouren. Sociala jouren nås på telefonnummer 040-676 90 58.