Stöd i förskolan
Förskolan är en plats för alla barn, oavsett förutsättningar. För de flesta barn i behov av särskilt stöd innebär en plats i förskolan en positiv möjlighet till utveckling.
Barn som behöver någon form av särskilt stöd får oftast det av pedagogerna i barngruppen. Personalen på förskolan kan även få handledning och utbildning för att möta barnet, när det behövs. Samordnande specialpedagog grundskola är stödfunktion till förskolor som har barn med grav syn- och hörselnedsättning. Stödet sker i samverkan med syn- och hörselmottagningen i Region Blekinge.
Om du som vårdnadshavare vill veta mer om stöd i förskolan får du gärna kontakta rektorn på förskolan där ditt barn har plats, eller där du önskar plats.
Barnhälsan
Barnhälsan finns i förskolan och i barnhälsogruppen ingår rektor, specialpedagog och pedagogisk utvecklare. Barnhälsan arbetar tätt tillsammans med personalen i förskolan för att barnen ska ha en god hälsa och känna sig trygga samt för att skapa goda lärmiljöer för alla barn.
- Rektor ansvarar för barnhälsan och har alltid det yttersta ansvaret för att barnet får den hjälp som barnet behöver.
- Specialpedagogen i förskolan ska främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande. Specialpedagogen arbetar med att identifiera, analysera och medverka i det förebyggande arbetet med att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer, genomföra pedagogiska utredningar och analysera salutogena faktorer och hinder på organisations-, grupp- och individnivå. Specialpedagogen ska även medverka till tidig identifiering av barn i behov av särskilt stöd, samt vara delaktiga i planeringen och utvärdering av tidiga insatser.
- Den pedagogiska utvecklaren har till uppgift att stödja arbetslagen för att skapa en trygg, stimulerande och utmanande miljö som gynnar barns utveckling och lärande.
Barnhälsan har också vid behov tillgång till psykolog, logoped och skolkurator från den gemensamma stödfunktionen Centrala barn- och elevhälsan som ger stöd och hjälp till barnhälsan och dess arbete.