Användning av naturområden

Närhet, storlek och kvaliteter spelar roll

I början av 2000-talet tog Naturvårdsverket initiativ till ett större forskningsprogram för att öka kunskapen om friluftsliv och dess betydelse för samhället och för naturvården. Resultatet samlades i rapporten ”Friluftsliv i förändring”.

I en enkätundersökning som presenteras i rapporten uppger mer än hälften av de tillfrågade att de ofta eller ganska ofta vistas i naturen under vardagar. De som inte vistas i naturen i vardagen uppger tidsbrist och brist på lämpliga platser som skäl till det. Undersökningen visar att närområdet och närhet till natur har betydelse för vistelse i natur i vardagen.

På helger och under ledighet har närheten till natur mindre betydelse. Enkätundersökningen visar att 80 procent av befolkningen vistas i naturen under helger och ledighet. Oftast då i form av nöjes- och motionspromenader.

Friluftsliv gynnas av stora sammanhängande naturområden, gärna med närhet till vatten. Dessa ska gärna vara fria från omfattande bebyggelse, vägar eller andra besökare. Iordningställda friluftsområden är viktiga för barn och unga i skolan och föreningslivet. Kommunens friluftsområden används frekvent för exempelvis friluftsdagar, orientering och hajker.

Nedskräpning och andra synliga miljöproblem ses som negativa upplevelser för friluftslivet.

Läs rapporten i sin helhet:
Friluftsliv i förändring (naturvardsverket.se)

Hur används kommunens natur?

2021 skickades det ut enkäter till skolor, förskolor och föreningar för att få veta hur de använder naturområden i sin verksamhet. Enkäterna i sin helhet hittar du under fokusområdet ”Främja ett rikt natur- och friluftsliv för unga”

Skolors och förskolors användning av naturområden

Flera av kommunens skolor och förskolor ligger i anslutning till natur. Det gör att avståndet ofta inte är ett hinder för att ta sig ut i naturen, och ingen förskola eller skola saknar tillgång till naturområden. Majoriteten av kommunens förskolor och skolor använder naturen en eller flera gånger i veckan. Naturen är en viktig del i undervisningen och utomhuspedagogik, men den är också en viktig plats för lek.

Att ta hänsyn till förskolor och skolors användning av naturområden i skötseln av områdena är viktigt för att de ska fortsätta vara attraktiva miljöer för förskolor och skolor att använda sig av. Områden som förskolor och skolor använder sig av ska med fördel rensas från ris efter skogliga åtgärder, i dessa områden ska det också prioriteras att ta ned döda grövre grenar och döda träd.

Föreningars användning av naturområden

Bilden föreställer platser som föreningslivet uppger att de nyttjar för sina verksamheter. Resultatet kommer från den enkät som skickades ut 2021. Klicka på bilden för större format.

Det som föreningarna främst använder naturen till är:

  • Lek och äventyr för barngrupper
  • Vandringar, tipspromenader och promenader
  • Långfärdsskridsko
  • Bad och bastu
  • Segling
  • Hajker
  • Cykling och mountainbikecykling
  • Grillning
  • Paddling och kajakorientering
  • Fiske och sportfiske
  • Orientering och terränglöpning
  • Sportdykning
  • Ridskoleverksamhet med uteritt
  • Hundsport och hundpromenader
  • Swimrun, triathlon och liknande
  • Fågelskådning
  • Hitta ut-orientering
  • Utomhusträning

Gå tillbaka till:
Natur- och friluftsplan