Sex personer står framför publiken.
Förvaltningsledningen Tomas Ringberg, Daniel Malmros, Sofia Olsson och Kristian Nilsson tillsammans med Marie Nilsson och Ingmari Svensson från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Foto: Ulrica Kalmerlind/Karlshamns kommun
skola

Karlshamn växlar upp för framtidens utbildning

Nu växlar vi upp förbättringsarbeten inom skolans värld! Vi inför Specialpedagogiska skolmyndighetens modell för utvecklingsarbete på bred front – från förskola till vuxenutbildning.

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har tagit fram en modell för systematiskt utvecklingsarbete som ska hjälpa skolans värld att utveckla en tillgänglig utbildning. Modellen handlar om att undanröja hinder för lärande och skapa miljöer där alla barn och elever kan utvecklas utifrån sina förutsättningar.

– Vi har alltid jobbat med utveckling, men nu vill vi ta nästa steg. Med den här modellen får vi bättre förutsättningar att dela erfarenheter och lära av varandra, oavsett om man arbetar i förskolan, gymnasiet eller vuxenutbildningen, säger Sofia Olsson, verksamhetschef för grundskola och anpassad grundskola.

Nyligen samlades förvaltningens cirka 1200 medarbetare från hela utbildningskedjan för en gemensam introduktion av modellen och hur den är tänkt att arbeta med.

– Vi påverkar 6000 elever i olika åldrar varje dag. Med föräldrar och andra som finns runt omkring dem blir det kanske det dubbla. Så det vi gör varje dag spelar roll, både som verksamhet och som enskilda personer, säger Tomas Ringberg, förvaltningschef.

Hållbart och långsiktigt utvecklingsarbete

Utbildningsförvaltningen i Karlshamn ska införa tillgänglighetsmodellen i alla sina verksamheter. Tillgänglighet i utbildningssammanhang handlar om hur väl en organisation, verksamhet, lokal eller plats fungerar för barn och elever. SPSM finns med som ett inledande stöd och dokumenterar processen för att kunna sprida lärdomar till andra kommuner.

Många utvecklingsarbeten pågår redan i olika verksamheter. Med modellen som stöd kan vi växla upp i både pågående och framtida utmaningar.

– En positiv synergieffekt av utvecklingen är att vi ser att det här på sikt kommer att ge en bättre arbetsmiljö för alla. Både för personal och elever, säger Daniel Malmros, verksamhetschef för förskolan.

Från hösten 2028 räknar man med att tillgänglighetsmodellen är etablerad som ett gemensamt förhållningssätt inom hela Utbildningsförvaltningen.