Fjärilsforskare i Svängsta
Engagemang och lust att lära när eleverna lär sig om fjärilens livscykel. Petra Klozz, mentor, hjälper till.
skola

Elever lär sig om fjärilens livscykel

Det diskuteras, frågas och undersöks i klass 2 på Möllegårdens skola i Svängsta. Ämnet är fjärilens livscykel och ingår som ett av inslagen i NTA-konceptet som genomförs på grundskolorna i Karlshamns kommun.

Grundskolorna i Karlshamns kommun arbetar efter det unikt framtagna skolutvecklingskonceptet NTA, naturvetenskap och teknik för alla. Konceptet innebär att elever och pedagoger under några veckor arbetar fördjupat och temabaserat inom teknik- och naturorienterande ämnen. Syftet med konceptet är att inspirera och skapa förståelse för naturvetenskap och teknik på ett vardagsnära sätt där eleverna kan relatera till det de lär sig om. Naturvetenskap och teknik finns runt omkring oss i vardagen utan att vi tänker på det, menar Petra Klozz, en av mentorerna i klass 2 på Möllegårdens skola i Svängsta.

Mentorer engagerade i fjärílsprojekt.

Emma Eriksson och Petra Klozz, mentorer i klass 2 på Möllegårdens skola i Svängsta, lyfter värdet av att jobba temainriktat som i NTA-konceptet.

Det kan handla om allt ifrån jordarter och jordmån till djurarter, flora och fauna. Vi arbetar efter en färdig plan när det gäller både utrustning och arbetssätt.

Blivande fjärilar.

Boxarna är bostäder åt de blivande fjärilarna.

I Karlshamns kommun används NTA i både förskola och grundskola upp till och med årskurs 6. Förutom i teknik och naturinriktade områden finns NTA även i kemi och fysik. Senast har eleverna fördjupat sig i fjärilens livscykel, från ägg och larv till puppa och färdig fjäril. Under den senaste veckan har flera puppor hängt i klassrummen runt om på skolorna i väntan på att kläckas.

Elever lär sig hur en puppa är uppbyggd.

Vad är en puppa och hur är den uppbyggd? Eleverna lär sig och fyller i övningsexemplen.

Eleverna har fått var sin nykläckt larv som de har följt igenom alla stadier. När fjärilarna kläcks och de parar sig så finns möjligheten att få se ägg och få förståelse för hur hela livscykeln startat om igen. Fjärilarna kommer vi att släppa ut tillsammans när det blir dags. Det här är ett fantastiskt roligt sätt att arbeta naturorienterat. Vi får uppleva hela processen och får en massa kunskap, säger Petra Klozz.

Puppor i taket.

Här hänger puppor i väntan på att kläckas till färdiga fjärilar.

I arbetet har eleverna tillsammans med sina pedagoger fått ta reda på fakta kring fjärilar och genomfört praktiska övningsmoment med hjälp av bland annat digitala studiehjälpmedel. Även de natursköna närområdena vid Möllegårdens skola har använts flitigt i projektarbetet.

Eleverna arbetar med digitala hjälpmedel.

Forskningsarbetet sker med hjälp av bland annat digitala studiehjälpmedel.

Fördelen är att det finns en tydlig viljeinriktning, enhetlighet och likatänkande i hur vi arbetar med naturvetenskap och teknikinriktade ämnen i våra lägre årskurser. Det får positiva effekter även högre upp i åldrarna, säger Petra Klozz.

NTA-konceptet genomförs i samarbete med Kreativum i Karlshamn.

Pappersfrjäril

Färgglada fjärilar för hela slanten på kommunens grundskolor.

Text och foto: Krisztina Andersson