
Ny undersökning ska ge insyn i klienternas upplevelser
Under oktober genomför socialtjänsten SKR:s brukarundersökning. Syftet är att ta reda på hur de som möter oss upplever stödet och insatserna.
Att ta del av upplevelser och åsikter från dem som använder socialtjänstens stöd är en viktig del i att förbättra och utveckla verksamheten. Genom att delta i brukarundersökningen får vi en tydligare bild av vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre.
Undersökningen kommer att genomföras inom:
- Barn- och familjeenheten myndighet
- Vuxenenheten myndighet
- Enheten för försörjning och vägledning
- Barn- och familjeenheten öppenvård
- Klienterna erbjuds att besvara enkäten i samband med bokat möte, detta oavsett om det är fysiskt, via telefon eller digitalt och svaren är helt anonyma. Undantaget är placerade ungdomar mellan 13–20 år som har möjlighet att svara utan bokat möte.
Resultaten används för att förstå våra klienters behov och blir ett kunskapsunderlag för att utveckla våra insatser. Att arbeta kunskapsbaserat är viktigt och går i linje med nya socialtjänstlagen.
– Vi vill att de som möter oss ska få möjlighet att påverka. Deras röster är avgörande för att vi ska kunna utveckla en socialtjänst som möter behoven på bästa sätt, säger Jonna Welander Verksamhetsutvecklare IFO & AME.
Resultaten från undersökningen analyseras och presenteras under våren 2026.