stod

Ny socialtjänstlag ska göra det lättare att få hjälp i tid

Den 1 juli träder den nya socialtjänstlagen i kraft. Lagen ska ge socialtjänsten verktyg att jobba tidigt förebyggande och ge insatser på ett enklare sätt än tidigare.

Med den nya lagen ska socialtjänsten bli mer förebyggande, tillgänglig, jämställd och kunskapsbaserad. Mycket handlar om att sänka trösklarna för att nå invånare tidigt, innan problemen växt sig stora, och att anpassa hjälpen till individens behov

För att göra det möjligt kan vissa typer av insatser erbjudas utan behovsprövning, vilket gör att vi kan erbjuda hjälp direkt utan att du först behöver ansöka eller få ett beslut.  Det gör att du som invånare snabbare och enklare kan få stöd när du behöver det.

Vad betyder det för dig som bor i Karlshamn?

Vi har redan idag flera insatser som erbjuds utan behovsprövning. Från och med den 1 juli kan du som är 80 år och folkbokförd i Karlshamns kommun få dessa insatser utan behovsprövning:

  • tvättservice
  • matdistribution
  • inköp
  • trygghetslarm.

Läs mer om vad som finns för dig över 80 år:

För dig som är 80 år och äldre – beställ insatser utan behovsprövning

Andra insatser som du kan få utan behovsprövning är exempelvis:

  • rådgivning och stöd till barn, ungdomar och familjer
  • öppna mötesplatser och träffpunkter
  • aktiviteter som stärker psykisk hälsa och förebygger ensamhet.

Så jobbar vi med införandet

I Karlshamns kommun har vi redan påbörjat arbetet med att anpassa verksamheten till den nya socialtjänstlagen. Det här är ett långsiktigt arbete som kommer att fortsätta flera år framöver, även nu när lagen har börjat gälla.

För dig som invånare kommer förändringen troligtvis inte att märkas direkt. Men på sikt ska den nya lagen göra att det blir enklare att få hjälp tidigt, att vårt stöd blir mer tillgängligt och att du lättare ska förstå vart du ska vända dig när du behöver hjälp.

Arbetet innebär bland annat att vi:

  • ser över våra arbetssätt, rutiner och processer
  • utvecklar vårt förebyggande arbete, både det praktiska och strategiska arbetet
  • har tagit beslut om vilka insatser som kan ges utan behovsprövning
  • samarbetar mer med andra verksamheter och aktörer – till exempel förskola, skola, hälso- och sjukvård och civilsamhället
  • för dialog med invånare och olika föreningar för hur vi bäst kan ställa om till ett än mer förebyggande förhållningssätt.

Det förebyggande förhållningsättet är sedan tidigare en grundläggande del av ett antal delar av vårt arbete, och vi fortsätter att utveckla det framöver, utifrån de möjligheter den nya lagen ger och de behovs om finns i kommunen.

Vill du veta mer?

Med den nya socialtjänstlagen ska socialtjänsten bli mer förebyggande, tillgänglig, jämställd och kunskapsbaserad. På Sveriges kommuner och regioners (SKR) webbplats kan du läsa mer om arbetet med den nya lagen:

SKR: Framtidens socialtjänst