Karlshamns kommun ansvarar för skötsel av vissa enskilda vägar som uppfyller särskilda kriterier. Övriga enskilda vägar sköts av de fastighetsägare som använder vägen, ofta genom en vägsamfällighet.
Enskilda vägar är vägar som inte ingår i det allmänna vägnätet. Det är i första hand de fastigheter som har nytta av vägen som ansvarar för drift och underhåll. Det innebär att vägens skick och framkomlighet beror på hur den sköts av fastighetsägarna eller av en vägsamfällighet (samfällighetsförening) som de ingår i.
Ditt ansvar som fastighetsägare
Den här skötseln ansvarar du som fastighetsägare för:
snöröjning
sandning
sopning
hyvling (för avrinning)
saltning/dammbindning
slåtter och buskröjning
lagning av hål
Du kan ansöka om vägbidrag för att kunna hyra in någon som sköter underhållet av vägen.
Vägbidrag
Du kan som fastighetsägare söka vägbidrag för den enskilda vägen om den är mellan 100 och 500 meter lång. Vägbidraget betalas ut en gång om året, oftast på sommaren (retroaktivt för året innan). Vägbidraget är 7,27 kronor per meter och år. Bidraget kan du exempelvis använda till att hyra in någon som sköter skötseln åt dig eller köpa grus. Är ni flera fastighetsägare längs vägen kan ni gå ihop och skapa en vägsamfällighet (samfällighetsförening) för att söka vägbidrag och hantera skötseln tillsammans.
Du som fastighetsägare ansvarar själv för snöröjning och sandning på den enskilda vägen när den inte har kommunal skötsel. Om du vill hyra in hjälp under vintersäsongen kan du kontakta den upphandlade entreprenör som sköter snöröjning och sandning på de kommunala vägarna i ditt område för att avtala om snöröjning av din enskilda väg.
Här har vi samlat kartor över de olika områdena, med tillhörande upphandlade entreprenörer:
Här får du svar på några av de vanligaste frågorna. Hör av dig till oss om du har frågor som du inte får svar på här. Du kan antingen skicka e-post till teknik-digitaliserings-javsnamnden@karlshamn.se eller ringa via kommunens servicecenter på telefon 0454–810 00.
Enskild väg är en väg som inte är allmän eller gata. Vi som kommun har en skyldighet att förvalta och sköta kommunala gator. Trafikverket förvaltar de statliga vägarna. Vanligtvis är det de fastigheter som har nytta av vägen som är ansvariga för den enskilda vägen. Några kommuner, bland annat Karlshamn, har tagit på sig att förvalta och sköta även enskilda vägar. Det vanliga är annars att dessa sköts av samfälligheter som får bidrag från Trafikverket och kommunen. Så är det exempelvis i Ronneby kommun och i Karlskrona kommun.
I vissa fall kan enskilda vägar få kommunal skötsel om vägen uppfyller något av dessa kriterier:
Vägen finns i någon av kommunens tätorter och är av sådan allmän karaktär att den hade räknats som en gata om detaljplan funnits.
Statsbidrag betalas för väghållning.
Vägen är längre än 500 meter.
För att vi ska kunna ta ansvaret för skötseln av en enskild väg måste vägen vara i sådant skick att vi kan utföra vägunderhåll med hjälp av befintliga maskiner. De enskilda vägar där det kommunala underhållet sagts upp är främst sådana som inte uppfyller kriteriet ”längre än 500 meter”. Det är främst grusvägar som är för små för att vi ska kunna sköta dem med våra maskiner.
Fastighetsägare med ansvar för en enskild väg har möjlighet att kontakta den entreprenör som sköter de kommunala vägarna i närheten, och avtala om snöröjning. Här hittar du mer information om de olika områdena med tillhörande upphandlade entreprenörer:
Det blir inga ändringar gällande belysningen. Kommunen kommer även fortsättningsvis att sköta den.
Vi kommer att göra förbättringar av vägen i samband med att vi använder den för exempelvis skogsavverkningar, men vi kommer inte att utföra något fullständigt underhåll och ingen snöröjning.
De finns två sätt att välja mellan. Antingen kan ni välja att bilda en samfällighet och söka bidraget genom den (men det finns inget krav på att bilda en vägsamfällighet). Ni kan också låta en av fastighetsägarna söka bidraget åt er alla. Då är det lämpligt att den sista boende på vägen (på återvändsvägar) står för ansökan för att få så långt avstånd som möjligt.
Vägbidragen betalas ut retroaktivt för föregående år. På de nu uppsagda vägarna som har underhåll fram till 2024-10-31 kommer första utbetalningen 2026 och omfattar då perioden från 2024-11-01 till 2025-12-31. Vägbidraget är för närvarande 4,70 kronor/meter och år.