
Satsning på digitalt lärande i förskolan
I måndags, den 9 mars, fylldes Kreativum med kommunens entusiastiska och nyfikna förskollärare, barnskötare och resurspedagoger som ville lära sig och dela med sig av sina kunskaper inom digitala verktyg i förskolans vardag. Dagen bjöd på utställningar, workshops och seminarier.
Idéen till arrangemanget ”Digga förskolan – ett kollegialt lärande” som hölls på Kreativum för första gången föddes i digitaliseringsgruppen på tio förskolepedagoger som kontinuerligt träffas på Kreativum. I sitt arbete såg de tydliga tecken på att det finns många duktiga pedagoger som har utvecklat digitala verktyg som ligger helt i linje med läroplanen. Problemet var bara att man inte kände till varandras lösningar. Då kom digitaliseringsgruppen på den goda idén att ha en dag där alla förskolor kan utbyta kunskap och erfarenhet med varandra. Resultatet blev över förväntan. Man hade räknat med besök av 300 personer, men det kom över 400 besökare. Projektet är ett tätt samarbete mellan Karlshamns kommun och Kreativum.

Christina Carstens och Desirée Håkansson från Bibliotekets ”Språkstegen” tillsammans med Kreativums Ingegerd Åberg.
Några av de intressanta seminarier som hölls var bland annat Bibliotekets ”Språkstegen” som är ett samarbete mellan BVC, logopedi, förskola och biblioteket för att skapa verktyg som stärker språkutvecklingen. Språkstegen hjälper föräldrarna och främjar språkutvecklingen för barn i åldern 0-3 år. För förskollärarna Åsa Eriksson och Agneta Ingemansson från Bellevue förskola och barnskötaren Sandra Andersson-Forsberg från Åryds förskola var detta en av dagens höjdpunkter.
– Personalen från biblioteket gav oss flera nya idéer och verktyg anpassade för våra barns åldersgrupp om hur vi kan underlätta för barnen att lära sig läsa både hos oss och hemma. De presenterade också många nya bra böcker.
Viktigt att mäta kvalitet framför skärmen
En annan och välbesökt föreläsning var ”Digitalisering på ett naturligt sätt i förskolan”.

Tornets Förskola presenterar karaktären Pocky som ger barnen olika roliga uppdrag och hjälper dem i arbetet med digitaliseringen på ett naturligt sätt.
Kan digitaliseringen i förskolan vara baserad på mer än bara teknik? Tornets förskola i Karlshamn visade att det var fullt möjligt att integrera lärande i naturen i en digital värld. Deras seminarium visade också att det är viktigare att mäta kvalitet framför skärmen än att bara mäta skärmtid. De berättade hur viktigt det är att följa med barnen som guide på deras resa in i den digitala världen och inte lämna dem att göra det ensamma.

Ett glatt gäng från Svängsta förskola. Fr.v : Lina Abrahamsson (förskollärare), Carola Olsson (förskollärare), Helen Berglund (barnskötare), Anna Rydell (förskollärare), Sanne Edvardsson (förskollärare). och Anna Stålebjär (förskollärare).
Glädjen av att få inspirera andra
Dagens Aha-upplevelse för många var att uppleva glädjen av att få inspirera andra och att få bli inspirerad. Ett exempel är Polyglutt, en bilderbokstjänst som arbetar med språkutveckling och litteratur i förskolan som finns på över 50 olika språk.
– Polyglutt är inkluderat i de abonnemang som kommunen tillhandahåller och tack vare dagens kunskapsutbyte vet vi hur Polyglutt fungerar och kan börja använda den direkt i vårt arbete på förskolan. Vi har även fått ta del av enkla vardagliga tips och vi har fått se hur andra förskolor gör. Det är fantastiskt att träffa likasinnade kollegor som är inkluderande och delar med sig, säger förskolelärarna Anna Carlsson, Lizette Cederholm, Pernilla Andersson, Marina Lundström och resurspedagogen Emma Olofsson på Tornets förskola.
Bara fantasin sätter gränser för 3D-printern
Förskolläraren Lina Abrahamsson från Svängsta förskola berättar entusiastiskt om hur de använder digitala verktyg i det pedagogiska arbetet med förskolebarnen. Ett exempel är ”Osmo”, ett digitalt verktyg där man bland annat med hjälp av en Ipad och en specialkamera kan lära sig att skapa tal genom att lägga ihop olika tärningsbrickor som kameran läser av. Lina visar också att de använder en 3D-printer som ett pedagogiskt hjälpmedel där barnen får vara delaktiga. Man printar till exempel ut alfabetets bokstäver tillsammans med barnen där konsonanter får vara blå och vokaler röda. Barnen följer entusiastisk hela processen, är delaktiga och kommer därmed lättare ihåg. Bara fantasin sätter gränser för vad man kan göra med en 3D-printer, och fantasi har barnen överflöd av.
– Många är rädda för att prova nya tekniker och verktyg och då är en dag som denna ett fantastiskt tillfälle att få prova och se med egna ögon att det både är bra och fungerar, säger Lina.
Förskolorna tar tillvara varandras goda arbete
Dagen avslutades med att alla deltagare samlades med sina respektive rektorer och gick igenom vad man hade tagit del av. De summerade vad de hade lärt sig under dagen och vad de ska ta med sig och använda på sin förskola.
– Kommunens digitaliseringsgrupp har skapat en fantastisk möjlighet för förskolorna att ta tillvara varandras goda arbete och den kompetens som finns inom kommunen. Vi ser redan att det kommer att hjälpa många. Vi ser verkligen fram emot nästa gång, säger Ingegerd Åberg, chef för pedagogisk verksamhet på Kreativum.