Foto: Krisztina Andersson.
skola

Arkitekten och rektorns egna ord kring nyinvigda Mörrums skola

Under Arkitekturveckan kunde allmänheten ta del av en guidad tur inne på den nyinvigda Mörrums skola. Där berättade arkitekten Charlotte Kristensson och rektor på skolan, Lena Willman mer kring utformningen och arbetsmiljön.

När Charlotte Kristensson fick uppdraget från kommunen fanns det tydliga utgångspunkter och riktlinjer i utformningen av skolan. Två viktiga punkter för oss på kommunen var ”närhet till inne och ute” samt ”en skola för barn”.

– Att det ska vara ”en skola för barn” kan låta självklart i sammanhanget, men så är det inte alltid. Många gånger fokuserar man på funktionalitet och missar att plocka in värden som har betydelse för upplevelsen och vistelsen i miljön, sa Charlotte.

Charlotte menar att man många gånger hanterar skolbyggnader alltför lättvindigt och att man inte lägger ner så mycket tid i att forma miljöer som uppmuntrar till lärande. Man behöver se mer till barnens och personalens behov. Hon fortsatte:

– Det kostar lika mycket att rita en bänk i solen som i skuggan, men det är ingen tvekan om vilken bänk man väljer att sitta på. Tillsammans med kommunen har vi skapat något som är platsunikt. Den här skolan hade inte kunnat ligga någon annanstans. Just för att den har sina volymer och sin skala för att passa in just här.

En förbättrad arbetsmiljö

Rektor Lena Willman ser positivt på nya Mörrums skola och beskrev den nya skolan som ett lyft för verksamheten och en förbättrad arbetsmiljö.

– Verksamheten ligger samlad på ett och samma ställe, även all den kompetens som finns bland personalen finns nu samlat under ett tak. Det är oerhört värdefullt för skolans alla verksamhetsområden. Eleverna upplever en ökad trygghet i och med att hemvisterna ligger nära varandra. Modern teknik, rätt ljusförhållanden och god ljudmiljö bidrar till förbättrad arbetsmiljö för både barn och pedagoger, sa Lena Willman.

Läs mer om projektet Mörrums skola här.