Foto på Pernilla Abrahamsson och Mia Lägnert, Norrevångskolan i Karlshamn, andrapristagaren till Guldäpplet 2020. De håller ett guldäpple och ler.
Pernilla Abrahamsson och Mia Lägnert, Norrevångskolan i Karlshamn, andrapristagaren till Guldäpplet 2020. Foto: Johanna Wallén
skola

Två Karlshamnslärare andrapristagare av lärarpris

Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson, lärare på Norrevångskolan i Mörrum, hamnade på en delad andra plats under måndagskvällens Guldäpplefinal i Stockholm. De prisades för sitt arbete med att använda 3D-skrivare och digitala ritverktyg i undervisningen.

Det var ovanligt många lärare som i år nominerades till det prestigefyllda priset Guldäpplet som delats ut årligen sedan 2002. Totalt var det drygt hundratalet lärare från förskolor, grundskolor, gymnasium, Sfi (svenska för invandrare) och Komvux från hela landet, som var nominerade. Mia Lägnert, SO-lärare, och Pernilla Abrahamsson, Ma/No/Tk-lärare, på Norrevångskolan i Mörrum var nominerade för tredje gången men kom för första gången till den hedervärda finalen. Det var andra gången gillt för lärare från Norrevångskolan att gå vidare till final och unikt i Guldäpplets historia att lärare från samma skola gått till final två gånger. Även denna gång hamnade lärarduon på en andra plats, då årets Guldäpple gick till Emelie Hahn, lärare i tyska och So-ämnena och IKT-pedagog på Gränbyskolan i Uppsala.

Juryns motivering löd: För att Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson med ett innovativt sätt att arbeta nära lokalsamhället, såsom modellbygge i 3D av Karlshamn utvecklat till ett demokratiprojekt, motiverar eleverna till kunskap om teknik och samhälle – på riktigt. Professionella digitala verktyg, ritverktyg och 3D-skrivare används på ett genomtänkt sätt. Med utrymme för kreativa processer blir fler flickor intresserade av teknikämnet.

Här ser du en film där Mias och Pernillas arbete beskrivs.

Läs mer om lärarpriset Guldäpplet på DIU:s webbsida.