Nina Andersson, näringslivschef och turismsamordnarna Marjut Petersson och Jola Follin Noreklev utanför Hamnkontorets ingång där turistbyrån ska inrymmas i sommar.
kommun

Turistbyrån har öppet på Östra Piren i sommar

Karlshamns turistbyrå kommer att hålla öppet under juni, juli och augusti i sommar. Detta blir möjligt genom en samlokalisering mellan Näringslivsenheten och turism som ska dela lokaler i gamla Hamnkontoret på Östra Piren.

Förra året gavs tillfälliga lokaler till turistbyrån i torgpaviljonen på Stortorget i Karlshamn för att kunna ge fysisk service under sommarmånaderna. Drygt 7100 personer fick hjälp med sina frågor och ytterligare uppåt 850 fick hjälp av den ambulerande turistbyrån på cykel.

– Detta går ju så klart inte att jämföra med en normal sommar innan pandemin då vi hade drygt 26 000 besökare under samma period, säger Marjut Petersson, turismsamordnare.

Det var vid årsskiftet 2019/20 som kommunen stängde den helårsöppna turistbyrån på Östra Piren i Karlshamn, med siktet inställt på att stärka information, marknadsföring och besöksservice i digitala kanaler.

– Satsningen på det digitala och InfoPoints har fallit väl ut, men vi ser också en efterfrågan och önskan både från turister och näringsliv om en fysisk turistbyrå, och vi tror att kombinationen digitalisering och ett fysiskt värdskap är oslagbar, säger Nina Andersson, näringslivschef.

Utländska besökare vill ha ett personligt bemötande

När möjligheten öppnade sig för Näringslivsenheten, som nyligen fick ansvar över turistverksamheten, att flytta till det gamla hamnkontorets nedre plan så fanns det ingen tvekan.

– Turistbyrån kommer alltså även i år att kunna ha säsongsöppet under juni, juli och augusti för att på plats kunna möta frågor från turister och invånare. Broschyrer och kartor kommer även fortsättningsvis att finnas på kommunens elva InfoPoints som finns på olika strategiska platser runt om i kommunen och så finns ju allt även att hitta på webben under Visit Karlshamn och Visit Blekinge, säger Nina Andersson.

Turistinformatörerna har märkt en efterfrågan från turister att ha en fysisk plats att komma till och ställa frågor.

– Framförallt är det de utländska besökarna som vill ha ett personligt bemötande. De upplever att de snabbt får svar på sina frågor och att hjälpen blir mer personlig och anpassad till deras specifika önskemål jämfört med vad de får på en hemsida. Många utländska besökare har dessutom nyfikna frågor om Sverige och svenskar och hur saker och ting fungerar här. De svaren hittar man inte alltid enkelt på internet, säger Marjut Petersson.

Foto på den gräddvita byggnaden hamnkonoret.

Hamnkontoret ligger strategiskt bra för turister på Östra Piren.

– Att ha turistbyrån i hamnkontoret på Östra Piren, precis intill de olika pop-up restaurangerna och glassförsäljarna vid kajen, med tillgång till parkering, nära centrum, skärgårdstrafiken och Väggaområdet kan inte bli bättre eftersom besökarna oftast kommer med bil eller cykel. Vi kommer att finnas mittemellan platser som efterfrågas och här är det enkelt att bara titta in, säger Jola Follin Noreklev, turismsamordnare.

Två turistinformatörer ska anställas inför säsongen

Jola och Marjut kommer att behöva två turistinformatörer till sin hjälp i sommar eftersom de förutom att bemanna turistbyrån också besvarar telefonsamtal och mejl, har en ambulerande turistinformation på cykel, regelbundet förser InfoPointsen med material och sköter chatten på webben.

På grund av pandemin spås trenden med flest svenska besökare hålla i sig även denna turistsäsong, men något fler utländska turister från främst Tyskland, Danmark och Holland förväntas besöka Karlshamn i sommar jämfört med förra året.

– Genom ett fysiskt värdskap ska vi få våra besökare att känna sig extra välkomna och i bästa fall stanna en natt eller två extra i vår fina stad och vårt fantastiska län, säger Nina Andersson.

Turistbyrån kommer att ha öppet måndag-fredag mellan klockan 9-17 under juni, juli och augusti och även lördagar klockan 10-14 från mitten av juni till mitten av augusti.