
Stort intresse för Sydostlänken – frukostmöte i Karlshamn samlade beslutsfattare och näringsliv
Intresset var stort när ett femtiotal deltagare från näringslivet samlades i Karlshamns Hamn för ett välbesökt frukostmöte om framtidens viktigaste transportlänk i södra Sverige – Sydostlänken.
Mötet bjöd på uppdateringar om projektets status, pågående insatser och hur regionen tillsammans kan maximera nyttan av denna historiska satsning. Mötet inleddes av VD för Karlshamns hamn, Caroline Säfström, som dels beskrev hamnens verksamhet, men också vikten av byggnationen av Sydostlänken för hamnens fortsatta utveckling.
Sydostlänken – inte bara ett järnvägsprojekt
Sydostlänken kommer att vara en motor för tillväxt, hållbarhet och nationell säkerhet. Genom att avlasta Södra Stambanan och skapa en ny effektiv korridor för både gods- och persontrafik lägger projektet grunden för ett robustare transportsystem, där även upprustningen av totalförsvaret kommer ha stor nytta av den nya bansträckningen. Det stärker alltså näringslivet, underlättar kompetensförsörjning och skapar förutsättningar för nya etableringar och investeringar i hela regionen – från Älmhult ner till Blekinge och ut i Europa.
Projekt med strategisk betydelse för Sverige
Sydostlänken som begrepp har funnits sedan 1994 och det har sedan dess, beroende på nationell prioritering, jobbats med på olika nivåer. För cirka 2 år sedan tillkom en ny inriktning, där de 3 västliga kommunerna i Blekinge började fundera kring de investeringar som kan vara aktuella, där Sydostlänken kommer spela en stor roll. Den konceptidé som togs fram fick bra feedback från nationellt håll, vilket gjorde att arbetet startade på allvar med att eftersöka nya möjligheter, men också att titta närmare på befintligt Sydostlänken-projekt. I februari 2024 tecknades en avsiktsförklaring med Polar Structure för att gemensamt arbeta för att maximera nyttan, men bläcket hann knappt torka förrän regeringen under våren 2024 beslöt att kostnadsutsätta Sydostlänken. Det blev en tydlig signal: det här är ett projekt med strategisk betydelse för Sverige. Och hela Blekinge svarade direkt med en gemensam kraftsamling – något som också bidrog till det positiva regeringsbeskedet i juli 2024.
Sedan dess har samarbetet vuxit. De västra Blekingekommunerna och Polar Structure har fått sällskap av Osby och Älmhult, vilket gör regionens erbjudande ännu starkare. Tillsammans fokuserar man nu på viktiga investeringar som triangelspår i Älmhult, nya torrhamnar, verksamhetsområden och anslutningsspår och bangårdar – allt för att förverkliga Sydostlänkens fulla potential.
Planerad byggstart 2027
Byggstart planeras till 2027–2028 med start från Älmhult. Och 2031–2032 är förhoppningen att hela sträckan står klar. Projektet har redan börjat sätta spår på nationell nivå, där samverkan mellan kommuner och näringsliv visar vägen för hur infrastruktur kan driva regional och nationell utveckling.