
Ovårdade platser upplevs otrygga i elevernas kartläggning
Tunnlar, ovårdade miljöer och passage som skyms av buskar och annan vegetation känns otrygga. Det tycker elever på Bodestorpsskolan som har kartlagt otrygga platser i Karlshamns stadsmiljö.
Med hjälp av kartor och en modell av Karlshamns innerstad i 3D, har eleverna markerat platserna och presenterat varför just dessa miljöer upplevs otrygga. Kartläggningen ska sammanställas och ligga till grund för det fortsatta arbetet med att skapa en tryggare stadsmiljö.

För modellen över Karlshamns innerstad svarar elever vid Norrevångskolans digitala profil.
Med hjälp av kartor över Karlshamns stadsmiljö har elever vid Bodestorpsskolan i Karlshamn kryssat i vilka platser som känns otrygga att vistas. I kartläggningen har eleverna även fått ange vilka platser som utsatta grupper kan uppleva otrygga utifrån risken att smittas av corona. Markeringarna har sedan överförts på en modell av Karlshamns innerstad i 3D som elever vid Norrevångsskolans digitala profil i Mörrum har tagit fram.

I arbetet med att skapa tryggare stadsmiljö involveras även kommunens yngre invånare. Emina Kovacic, stadsarkitekt i Karlshamns kommun, tar del av elevernas tankar och åsikter kring otrygghet i stadsmiljön.
– Eleverna har gjort ett fantastiskt arbete. De är roligt att se hur engagerade de är och hur uppmärksamma de är på hur olika miljöer är utformade och vilken betydelse det har på hur vi upplever dem, säger Emina Kovacic, stadsarkitekt i Karlshamns kommun.

I kartläggningen har eleverna även fått ange vilka platser som utsatta grupper kan uppleva otrygga utifrån risken att smittas av corona.
Platser som eleverna upplever som otrygga är till exempel tunnlar, gångstråk som skyms av vegetation och platser där det lätt uppstår gängbildningar. Även ovårdade miljöer upplevs otrygga.

Miljöer med mycket spraymålningar och klotter med fula ord upplevs otryggt, tycker eleverna i kartläggningen.
– Det känns läskigt att vara på platser där det är mycket spraymålningar och klotter med fula ord för då vet man att det har varit någon där och gjort något som man inte får. Det känns inte bra, säger Hanna Fagrenius, en av de elever som har varit med i arbetet med kartläggningen.
Andra miljöer som eleverna har angett som otrygga är passaget förbi Systembolaget och även torget vissa tider. Miljöer som upplevs trygga utmärks av att det finns förbipasserande och att det finns en rörelse med människor.
– Platser där det finns vuxna som är lugna känns trygga, säger Minna Fagerström i 5c och får medhåll av sina kompisar.

Vilka miljöer upplever barn och unga som otrygga eller trygga? Eleverna fick beskriva och berätta när de skulle kartlägga otrygga platser i Karlshamns innerstad. Åsa Willander-Strömberg och Emina Kovacic i dialog med elever från Bodestorpsskolan.
Elevernas kartläggning kommer att sammanställas och ligga till grund för det fortsatta arbetet med att skapa tryggare stadsmiljö i Karlshamn.
– Det är viktigt att fånga upp även de yngres åsikter och upplevelser. Elevernas kartläggning stämmer väl överens med vilka platser även de vuxna upplever som otrygga i polisens trygghetsmätning. Nu ska vi se vad eleverna har ringat in och vad vi kan göra för att skapa ökad trygghet på just dessa platser, säger Anna Sunnetoft, trygghetssamordnare i Karlshamns kommun.
Elevernas kartläggning kommer att presenteras i BRÅ, Brottsförebyggande rådet, och även tas upp i ungdomsrådet innan den hanteras av politikerna. I höst följs arbetet upp och fler elever i årskurs 5 får en möjlighet att medverka i den fortsatta kartläggningen. Emina Kovacic hoppas att arbetssättet kan sprida sig till fler skolor i Karlshamns kommun.
– En trygg stadsmiljö rör alla kommunens invånare, även våra yngre.
Text och foto: Krisztina Andersson