Öppna tangentbordsmeny
kommun

Ny grafisk profil för Karlshamns kommun

Så här kan marknadsföringsmaterial se ut skapat enligt kommunens uppdaterade grafiska profil. Förändringarna har gjorts för att underlätta tydlighet och tillgänglig kommunikation.

Den färgglada stadssiluetten har använts som logotyp i marknadsföringen av Karlshamns kommun sedan 2002. Det gamla stadsvapnet har hela tiden funnits med, främst i politiska dokument. Under hösten 2022 fattade kommunfullmäktige beslut om att uppdatera det gamla stadsvapnet och införa det som kommunens enda logotyp i alla sammanhang. Samtidigt beslutade man att uppgradera den grafiska profilen som visar hur logotypen ska användas, vilka färger som gäller, teckensnitt med mera.

Gamla logotypen fasas ut stegvis

Förändringen kommer att ske stegvis och i möjligaste mån i samband med att gammalt material ändå behöver bytas ut.

− Målet är att vi helt och hållet har fasat ut nuvarande logotyp och ersatt den med den nya i slutet av 2024, säger kommunikationschef Annette Sandberg.

Kommunens invånare, företagare och besökare kommer att börja märka skillnaden ganska snart. Flaggan vid Rådhuset är redan hissad med den nya logotypen och inom kort kommer annonser och våra sociala medie-konton att vara uppdaterade.

Hög igenkänning

Den nya logotypen följer den ursprungliga beskrivningen, den så kallade blasoneringen, av stadsvapnet från 1600-talet.  Anpassningar har gjorts för att den ska fungera på ett bra sätt i alla typer av kanaler. Logotypen består av stadsvapnet och ordbilden Karlshamns kommun.

Blasonering för Karlshamns stadsvapen

Sköld av en vågskura delad i guld, vari ett uppstigande svart lejon med röd beväring, vilket med båda framtassarna håller ett stolpvis ställt svart ankare, samt i grönt.