Lättläst om Corona
Just nu sprids viruset Corona över hela världen.
Corona orsakar en sjukdom som heter covid-19. Sjukdomen kan vara farlig för äldre personer och för personer som redan är sjuka. Därför behöver alla hjälpas åt att minska risken för att corona sprids.
Så här kan du hjälpa till:
Tvätta händerna
Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten. Då minskar risken att smittas.
Använd handsprit om du inte kan tvätta dig med tvål och vatten. Hosta och nys i armvecket!
Stanna hemma om du känner dig sjuk
Har du något av de här symtomen ska du stanna hemma från skolan eller jobbet tills du är helt frisk och två dygn till.
- Ont i halsen
- Hosta
- Problem med dina luftvägar
- Feber
Du ska också låta bli att gå till platser där det är många människor.
Skydda de äldre och de mest sårbara
Har du anhöriga eller bekanta som bor på äldreboende ska du inte besöka dem. Det gäller även om du är helt frisk.
Besök inte anhöriga på sjukhus om det går att undvika. Låt bli sådana besök helt om du känner dig sjuk.
Besök äldre i deras hem endast om det verkligen är nödvändigt. Då minskar risken att smittan sprids till dem som riskerar att drabbas mest
av Coronaviruset.
Förskola och skola
Alla barn och elever som är friska kan gå till förskolan och skolan. Men har ditt barn något av de här symtomen ska ditt barn stanna hemma.
- Ont i halsen
- Hosta
- Problem med luftvägar
- Feber
Ditt barn ska stanna hemma tills det är helt friskt och två dygn till. Blir ditt barn sjukt på förskolan eller skolan ska du hämta ditt barn direkt.
Vill du att ditt barn ska vara hemma fastän barnet är friskt ska du ansöka om ledigt.
Sprid inte falsk information
Ibland när det händer viktiga saker börjar falska rykten att spridas. Hjälp till att hindra falska rykten. Tänk efter vem du har fått informationen av, och fundera över om det du har hört är sant.
Har du frågor om Corona?
Ring telefonnummer 113 13, Sveriges nationella informationsnummer.
Texten är lånad från Stockholms stad.