Läsglädje på Sternöskolan
Under läsåret som gått har elever och pedagoger på Sternöskolan arbetat med ett skolövergripande läsprojekt. Ett projekt med syfte att främja läslust och läsglädje, utveckla språket, både i tal och skrift, och därmed öka likvärdigheten.
Flera rapporter påvisar att föräldrars läsning tillsammans med sina barn har halverats de senaste 10-15 åren. Med det här projektet kan vi redan se att flera elever har samtalat med de vuxna hemma om det de läst i skolan. Vi hoppas och tror att detta ger positiva ringar på vattnet.
Läsprojektet har inneburit att alla på skolan läser eller lyssnar på och pratar utifrån samma skönlitterära bok. Som projektledare har vi tillsammans med våra kollegor lagt upp planeringen av arbetet på skolan.
− En gemensam läsupplevelse för så mycket gott med sig. Den kan ligga till grund för vårt arbete med värdegrundssamtal, läsförståelse, eget skrivande, utökat ordförråd, skapande, en ökad läsglädje och lust att läsa ännu mer.
Boken alla elever fått ta del av är välbekant – Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. Valet av bok hölls hemlig för eleverna fram till starten på den här terminen då alla elever fick varsitt exemplar. Men redan under höstterminen påbörjades arbetet med projektet. Då fick all personal tid att förbereda och planera tillsammans.
− Bröderna Lejonhjärta är en av Astrid Lindgrens mest älskade böcker. Den finns översatt till 46 språk. Det är en bok med ett rikt innehåll. Den har så många fina värden, och det är en berättelse som berör och som därför är lätt att samtala kring kopplat till egna känslor och tankar.
Under våren har hela skolan läst och arbetat med ett kapitel i veckan. Arbetet har sett olika ut beroende på elevgrupp. Vissa elever har fått texten berättad, andra har lyssnat till den och de äldre eleverna har läst texten själva. Då texten är ganska avancerad har vi läst och repeterat den flera gånger. Våra flerspråkiga elever har dels fått ta del av berättelsen på svenska, men också erbjudits att höra den på sitt starkaste språk. Detta har gjort att ALLA har kunnat vara lika delaktiga i de samtal som förts om texten.
Boken har också gett oss möjlighet att arbeta med skrivande, bild och skapande, faktatexter, ordförrådsutveckling, analyserande och att kunna uttrycka sina tankar och åsikter.
Parallellt med läsningen av Bröderna Lejonhjärta har arbetet för ökad läsglädje fortsatt på skolan. De läsambassadörer som ingår i Biblioteksrådet (elever från klass 2-6) har tipsat sina skolkamrater om bra böcker, vi har haft bokprat med klasserna, vi har skapat fler mysiga läsmiljöer och försökt inspirera till läsning.
Att arbetet verkligen gett resultat märks när vi får lyssna till spontana boksamtal mellan elever ute i korridoren eller på rasten, när vi tittar på lånestatistiken för vårt skolbibliotek där utlåningen ökat med flera hundra procent eller då vi hör elevkommentarer som;
Elev i klass 5:
− Det är en speciell bok för mig. Det är spännande och bra att hela skolan läser boken
för om man har några kompisar i någon annan klass så kan man prata med dem om
boken. Alla i klassen vill att vi ska läsa vidare.
Elev i klass 4:
− Vi jobbar djupt i boken så att man förstår vad den handlar om. Vi läser högt i klassen.
läxa att läsa hemma, ritar bilder.
Elev i klass 3:
− Bra att vi diskuterar med varandra och att vi läser varje vecka. Ett kapitel varje vecka –
det är bra. Då hinner man med att prata om allt som händer. Vi har en bok som vi
skriver och ritar i.
Under de sista dagarna på terminen är det mycket som ska sammanställas och göras klart. Men vi hinner också med en del nytt. Eleverna får bland annat titta på filmen om Bröderna Lejonhjärta, på Bio Metropol, och sedan diskutera likheter och skillnader mellan bok och film.
Varje klass har spelat in egna filmklipp från sitt arbete med boken. Klippen sätts samman till en längre film som sen skolans alla elever får titta på innan de går på sommarlov. De ser fram emot att visa upp godbitarna för sina skolkamrater. Ännu en fantastisk aktivitet har precis presenterats för eleverna. Nästa vecka åker hela Sternöskolan till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Denna resa är genomförbar tack vare bidrag från Statens kulturråd.
Text av Sofie Hasselberg och Jennie Söderlind, pedagoger på Sternöskolan