Foto på Mia och Pernilla som håller i 3D former framför en klass med elever.
Foto: Roger Karlsson
skola

Lärare på Norrevångsskolan i final till Guldäpplet

Av drygt hundra lärare som nominerats till lärarpriset Guldäpplet 2020 har juryn utsett tre finalister. Duon Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson, lärare på Norrevångsskolan i Mörrum, är en av de tre som gått vidare. Det är unikt i Guldäpplets historia att lärare från samma skola gått till final för andra gången.

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Mia Lägnert, SO-lärare, och Pernilla Abrahamsson, lärare i Ma/NO/TK på Norrevångskolan i Mörrum blev i år nominerade för tredje gången och har för första gången gått vidare till final. Det är andra gången gillt som lärare från Norrevångskolan gått till final. 2016 gick lärarduon Per Ahlkvist och Martin Löfgren till final i Guldäpplet och blev andrapristagare.

– Det är unikt att lärare från samma skola, i detta fallet Norrevångsskolan, har gått till final två gånger, det har aldrig hänt tidigare, säger Carina Näslundh, redaktionschef, stiftelsen Datorn i Utbildningen, DIU.

– Det är så roligt att Mia och Pernilla gått vidare till final i Guldäpplet! De är två värdiga finalister som sprider mycket kunskap, inspiration och glädje. Att Norrevångskolan för andra gången går till final i Guldäpplet är fantastiskt, jag ser det som ett tecken på skolans drivkraft och engagemang i skolutveckling och inte minst ett tecken på den positiva atmosfär som finns på skolan, säger Jenny Altin, rektor Norrevångskolan.

Årets tre finalister

Mia Lägnert, SO-lärare, och Pernilla Abrahamsson, lärare i Ma/NO/TK på Norrevångskolan i Karlshamn. Med ett innovativt sätt att arbeta nära lokalsamhället, såsom modellbygge i 3D av Karlshamn utvecklat till ett demokratiprojekt, motiverar de eleverna till kunskap om teknik och samhälle – på riktigt. Professionella digitala verktyg, ritverktyg och 3D-skrivare används på ett genomtänkt sätt. Med utrymme för kreativa processer blir fler flickor intresserade av teknikämnet. Deras ämnesöverskridande arbetssätt har fått spridning i skolan och delats nationellt och även internationellt.

Emelie Hahn, lärare i tyska och So-ämnena och IKT-pedagog på Gränbyskolan i Uppsala. För ett målmedvetet arbete med att utveckla språklig och kulturell kompetens liksom digital kompetens och omvärldskunskap hos eleverna. Emelie inspirerar eleverna till delaktighet och till kontakt med elever i andra länder, upplevelser och erfarenheter som många annars inte får. Elevernas lärande utvecklas och förstärks med ökade möjligheter att lyckas och att nå sina individuella mål. Hon är starkt drivande i sin egen skola och inspirerar kollegor, både i lokala, nationella och internationella sammanhang.

Linda Bjällerstedt och Sara Bergström, förskollärare på Bjurdhovdasmyckets förskola i Västerås. Med barnkonventionen och läroplanen i ryggen kombinerar de drama, musik och dans, när de tar upp stora som små frågor tillsammans med hela barngruppen. De skapar inspirerande och lustfyllda lärmiljöer där det digitala ger utrymme för barnens nyfikenhet och förstärker både lek och lärande. Barnen upptäcker, utforskar, laborerar, tränar, diskuterar, analyserar, jämför och värderar. Frågor och källkritik får plats även bland de allra yngsta. Med ett aktivt arbete lokalt liksom i olika nätkanaler sprids deras arbetssätt.

– Årets finalister använder digitala arbetsformer på ett innovativt sätt och ger alla sina elever, oavsett förutsättningar, möjlighet att lyckas. Finalisterna visar hur man både i förskola och skola kan utveckla samspelet med samhället utanför skolan och bidra till en omvärldskunskap som fördjupar undervisningen. De visar hur digitalt kompetenta lärare kan vara drivande i att förnya undervisning och lärande och samtidigt bidra till utveckling av skolans kollegiala miljö, något som varit särskilt viktigt under detta pandemiår, säger Peter Becker, juryns ordförande, stiftelsen DIU.

– Att i lärmiljön skapa och utveckla möjligheter och lösningar som fungerar för så många som möjligt, framstår som en självklarhet för årets finalister. De visar vad som är möjligt och bidrar med sitt arbete till barns och elevers rätt till en tidsenlig, tillgänglig och rättvis utbildning, säger Stefan Bonn, rådgivare Specialpedagogiska skolmyndigheten och medlem i Guldäpplets jury som i år består av 22 personer.

Mer information om finalisterna hittar du på Guldäpplets webbplats.

Se finalisterna live under den digitala Bokmässan

Idag fredag den 25 september klockan 13.00-13.30 medverkar Guldäpplets finalister på den digitala Bokmässan i seminariet ”Nästa steg i skolans digitalisering – årets finalister till Guldäpplet ger svar”, i ett samtal med Susanne Kjällander, forskare vid Stockholms universitet och vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2019, Robert Fahlgren, 2:e vice ordförande Lärarförbundet och Ragnar Sjölander, Lärarnas Riksförbund.

Här kan du se sändningen live från Bokmässan.

Detta seminarium kommer  även att kunna ses i efterhand på Bokmässan Play och senare också på Guldäpplets webbplats.

Prisutdelningen äger rum den 26 oktober

Nästa steg för Karlshamnsduon är prisutdelningen på Guldäpplets dag den 26 oktober. Då kommer det att avslöjas vem som vinner och vilka som blir andrapristagare.

Foto på guldäpplet som är i glas.

Foto: Bo Helmersson

Första priset består, förutom äran, av ett stipendium på 25.000 kronor och ett vackert glasäpple, blåst vid en svensk hytta med inläggning i äkta guld. Alla finalister får ett glasäpple.

Läs relaterad artikel om när Mia och Pernilla blev nominerade.