Mats Olsson, VD, och Ulf Sandevärn, marknadschef, ser fram emot byggstarten då en av Karlshamns Hamns största satsningar genom tiderna inleds.
kommun

Investering i utbyggnad av färjelägen för fortsatt tillväxt

Karlshamns Hamn investerar i nytt färjeläge, bygger ut ett befintligt, nya uppställningsytor, ny passagerarterminal och en helt ny struktur för hamnområdet med bland annat ny infart. Byggnationen ska vara klar sommaren 2021 då de nya färjorna börjar trafikera Östersjön och byggstarten sker redan i maj. Satsningen är den största enskilda investeringen som Karlshamns Hamn har genomfört sedan 1999.

–De investeringar som nu görs i hamnen i samarbete med EU, projektet Sydostlänken och DFDS nya färjor, är tillsammans avgörande insatser för att skapa tillväxtmöjligheter för industriföretag, inte bara i regionen, utan i hela landet eftersom marknaderna i öst växer snabbast. Infrastrukturen är a och o för en ekonomisk utveckling, säger Mats Olsson, VD, Karlshamns Hamn.

Det är med anledning av DFDS investering i nya färjor som Karlshamns Hamn nu rustar för att kunna ta emot den nya fartygstypen. Karlshamns Hamn och DFDS A/S har tecknat ett tioårigt affärsavtal om fortsatt utveckling av färjetrafiken från Karlshamn och uppgörelsen innebär åtaganden från båda parter.

DFDS nya generation fartyg, som är under byggnation, är längre och bredare än nuvarande och kommer att vara de största i sitt slag som trafikerar Östersjön.

Fartygen är av så kallad RoPax-typ, alltså en kombination av lastfartyg för rullande gods och passagerarfärja med kapacitet för upp till 600 passagerare ombord. Även lastkapaciteten är betydligt större.

–Det är för att vi ska klara att ta emot den nya typen av färja som investeringarna görs. De nya färjorna är bredare och 30 meter längre än de nuvarande fartygen, säger Mats Olsson och fortsätter:

–När det gäller utbyggnaden av färjelägen så tittade vi först på möjligheterna att förlänga, fördjupa och bredda vårt västra färjeläge (nummer två). Vi konstaterade att det mest ekonomiska och effektiva för framtiden är i stället att bygga ett helt nytt färjeläge vid sidan om de befintliga. Det kommer även att göras vissa justeringar i farleden in mot hamnen för att skapa utrymme så att färjorna ska få rätt svängradie, säger Mats Olsson.

Även godskapaciteten är större, de nya färjorna tar 70–80 procent mer gods än dagens.

Till projektet hör därför också utbyggnation av nya uppställningsytor för såväl chaufförsbunden trafik som så kallade löstrailers där trailern lämnas- eller hämtas i hamnområdet.

–Delar av de ytor som vi tidigare har använts för rörlagring kommer nu väl till användning. Dem ska vi ställa i ordning och asfaltera för att använda som nytt uppställningsområde. Det handlar om att skapa en långsiktighet i färjetrafiken i Karlshamn. Även Trelleborg och Ystad går in och gör stora investeringar för att möta den nya typen av färjor, säger Mats Olsson.

Genom satsningen kommer Karlshamns Hamn att kunna erbjuda tre färjelägen, varav två med kapacitet för 230 meter långa fartyg och med 30 meter breda ramper. Det innebär att det finns utrymme för utökad- eller ny färjetrafik, för att möta en framtida tillväxt.

Investeringen omfattar en rad inslag och insatser. Till de omfattande inslagen i projektet hör förändringen av hamnstrukturen. Utöver om- och utbyggnaden av färjelägen kommer även logistikflödet inom hamnområdet att utvecklas, en ny infart till hamnen kommer att anläggas och en ny huvud-gate att byggas.

–Idag har vi en infart som går längs södra Stillerydsvägen. Vi ska istället låta infarten till hamnen gå via Oljehamnsvägen med vidare anslutning till E22 och Väg 29. Huvud-gaten och DFDS kontor flyttas till den nya infarten. Utfarten från hamnområdet kommer även fortsättningsvis att gå via Vekerumsvägen, säger Mats Olsson.

Inom ramen för projektet byggs elanslutning för färjorna och solceller ska installeras för elförsörjningen.

–Dagens färjor är inte anpassade för elanslutning, det är däremot de nya färjorna. Det innebär att färjorna kan hålla igång driften ombord dagtid med el, istället för att som idag, använda diesel. Det är en miljösatsning som också följer våra miljökrav. Solcellerna kommer delvis att försörja elanslutningen och även användas under vissa perioder för kyltempererade lager som finns i hamnområdet, säger Ulf Sandevärn, marknadschef, Karlshamns Hamn.

Färjorna, som DFDS har i produktion, är längre och bredare än den nuvarande typen av färja och kommer att vara de största i sitt slag som trafikerar Östersjön. Animerad bild: DFDS A/S.

Om bara några veckor sker byggstarten för en av Karlshamns Hamns mest offensiva satsningar.

–Vi har haft en bra dialog med tillståndsmyndigheterna som har handlagt ärendet smidigt och effektivt. Även samråden med berörda aktörer till hamnområdet har fungerat mycket bra. Det har varit viktigt för oss då tidsschemat är mycket pressat, säger Mats Olsson.

Av den totala projektkostnaden på cirka 200 miljoner kronor, svarar EU för cirka 30 miljoner kronor i medfinansiering.

–Stråket för färjetrafiken är en prioriterad transportkorridor och en viktig internationell länk till Sverige. Att EU går in och stöttar, är en tydlig signal om att Karlshamns hamn, projektet, DFDS färjelinje och transportkorridoren som sådan, anses vara viktigt för infrastrukturutvecklingen i Europa, säger Ulf Sandevärn.

Satsningen har även en betydelse för övriga näringslivsinsatser i regionen och utanför. Utbyggnaden i hamnområdet fungerar som förstärkning och ett komplement till näringslivsutvecklingen.

Text och foto: Krisztina Andersson