kommun

Mer digital service när Turistcenter stänger

Turistverksamheten ställer om och blir mer digital. Som ett led i den förändringen stänger Turistcenter och lämnar lokalerna på Östra piren den 20 december.

Efter att en risk- och sårbarhetsanalys har genomförts och beslut har fattats, stänger Karlshamns Turistcenter den 20 december. Riskanalysen visar att med den nu beslutade förändringen blir det viktigt att hitta ett nya och anpassade arbetssätt för att upprätthålla det goda värdskapet och fina servicen till besökarna. Verksamheten ställer om och fokuserar mer på digital service och på att möta besökare på andra sätt. I samband med detta upphör försäljning av biljetter och souvenirer och andra tjänster som besökare och invånare har erbjudits.

Efter tio år i lokalerna på Östra Piren och dessförinnan ytterligare 20 år på Skoogs hörna stängs nu den helårsöppna turistbyrån i Karlshamn. Det redan påbörjade arbetet med att tillsammans med aktörer skapa så kallade InfoPoints där besökare kommer att kunna få svar på sina frågor och tips om vad som händer i kommunen fortsätter.

– Detta betyder inte att vi slutar arbeta med frågor som rör turister och besöksnäring. Vi frigör resurser för att vidareutveckla våra digitala kanaler och kommer samtidigt att arbeta på nya sätt för att kunna möta framtida behov med minskade resurser. Vi ser ett fortsatt ansvar för att samla Karlshamns utbud för besökare i tryckt material och på visitkarlshamn.se och i samband med större evenemang och händelser kommer vi att finnas på plats. Vi ser också ett behov av en starkare och tätare dialog med våra aktörer för att fortsatt utveckla Karlshamns utbud, säger turistchef Lena Axelsson.

Sammanfattning av beslutet

  • Turistcenter på Östra Piren stängs den 20 december.
  • Samtliga tre anställda behåller sina tjänster och flyttar till nya arbetsplatser.
  • Försäljning av bland annat biljetter, souvenirer och kartor upphör vilket öppnar möjligheter för privata aktörer att bedriva denna typ av försäljning.
  • Besökare kommer att kunna nå turistinformationen via telefon och flera olika digitala kanaler.
  • Resurser för vidareutveckling av de digitala kanalerna och andra främjande insatser för besöksnäringen frigörs.

För mer information, kontakta kommundirektör Daniel Wäppling, telefon 0454-817 08 eller turistchef Lena Axelsson, telefon 0454-812 11.