Foto på verksamhetschef Maria Bengtsson
Verksamhetschef Maria Bengtsson.
omsorg

Kraftfull satsning på hälsosam hemtjänst

Nu är den igång, förändringsresan inom Hemtjänsten som ska leda till ökad frisknärvaro, ökad trivsel och nöjda kunder.

Hemtjänsten har sedan länge dragits med höga sjuktal. Flera åtgärder och förändringsförsök har gjorts genom åren utan något hållbart resultat. Mod och tillit är ledord som ska prägla den kulturförändring som Stöd i ordinärt boende (Hemtjänsten) nu håller på att forma där målet är att skapa en hälsosam arbetsplats med bra strukturer och balans mellan effektivitet, kvalitet och välmående.

− Förändringen som nu har påbörjats innebär en kraftfull satsning på att skapa förståelse och medvetenhet om varje medarbetares betydande och värdefulla del i helheten. Vi behöver våra medarbetare, de vet hur vi kan bli bättre och vi skapar nu ordentliga forum för det. Och vi ska fokusera på vad vi själva kan påverka i vardagen, säger verksamhetschef Maria Bengtsson.

Skapa medvetenhet kring syftet

En grundläggande del i förändringsarbetet är att samtliga medarbetare och chefer får en gemensam bild av vad ett gott medarbetarskap innebär. En gemensam syn på ansvar, mål och tillit kommer att vara en viktig del i det arbetet. Framtida utmaningar med bland annat demografin som visar att äldre blir att fler, nära vård, heltid som norm, och digitalisering. Allt detta sammantaget behöver Hemtjänsten stärka och utveckla sättet att arbeta. Medarbetare och ledning ser behovet av att kunna arbeta smartare och att alla behöver hjälpas åt för att lyckas.

Foto på Martina Tärnestig

Martina Tärnestig är en av åtta enhetschefer inom Hemtjänsten.

− Skillnaden på denna och tidigare satsningar är att vi nu fokuserar på att skapa medvetenhet kring syftet med vårt uppdrag och att arbeta som team, säger Martina Tärnerstig.

Bygger på att medarbetarna är med i processen

Vägen till en mer hälsosam och effektiv arbetsmiljö handlar om att förflytta makt och ansvar för förändringen till dem som ska utföra den. Arbetet bygger därför på att medarbetarna är aktivt med i hela processen. Ledningen är tydlig med att det inte handlar om ett projekt utan ett förhållningssätt − ett nytt arbetssätt som både chefer och medarbetare behöver lära sig.

− En av styrkorna i det här utvecklingsarbetet är att arbetsgivare och den fackliga organisationen Kommunal har ett gott samarbete och har så haft även under den förberedande delen av processen, säger Maria Bengtsson.

Foto på Undersköterskorna på Annika Haghamre och Hanna Johnsson.

Undersköterskorna Hanna Johnsson och Annika Haghamre.

Undersköterskorna Hanna Johnsson och Annika Haghamre är försiktigt positiva till förändringsarbetet som nu inleds inom verksamheten.

− Vi behöver definitivt en förändring för att komma ifrån höga sjuktal och få till en bättre arbetsmiljö, säger Annika Haghamre.