Karlshamn är först i länet att ha ett skolbibliotek i världsklass
Österslättskolans bibliotek har utsetts till ett skolbibliotek i världsklass. Det är första gången någonsin som ett skolbibliotek i Blekinge får utmärkelsen.
Det är DIK, fackförbundet för kultur, reklam och kommunikation, som sedan sju år tillbaka årligen utsett skolbibliotek i världsklass. Österslättskolans bibliotek är först i länet med att få utmärkelsen.
– Jag har gått igenom alla ansökningar sedan 2013 och inte hittat någon skola i Blekinge som fått utmärkelsen tidigare, säger Tony Melander, jurymedlem i expertgruppen för skolbibliotek.
Österslättsskolans skolbibliotekarie Therese Allén känner sig väldigt glad och hedrad över utmärkelsen.
– Jag ser det som en bekräftelse på att det arbete jag gör i samarbete med mina kollegor här på skolan fungerar bra. Det är även väldigt roligt att få vara ett av de skolbibliotek i Sverige som lyfts fram som ett gott exempel på vilken tillgång det är för en skola att ha ett välfungerande bibliotek med utbildad skolbibliotekarie – något som inte är självklart för skolor ute i landet, säger Therese Allén.
Fokus på kvalitetsarbete
Det krävs en hel del av ett skolbibliotek för att vara i världsklass, bland annat att skolbiblioteket ska vara en tydlig del av skolans pedagogiska vision, stärka elevernas läs- och kommunikationsförmåga och ha skolbibliotekarier som ger eleverna verktyg för källkritik, lär eleverna navigera i informationsflödet och inspirera dem till läsning. Årets utmärkelse kännetecknas av ett fokus på ett kvalitetsarbete.
– Österslättskolans kvalitetsarbete utgår från skolans skolbiblioteksplan, där de tre fokusområdena läsfrämjande arbete, medie- och informationskunnighet (källkritik, informationssökning, källhantering) och värdegrundsarbete ska genomsyra verksamheten. Under varje fokusområde anges hur skolbiblioteket ska arbeta med det för att på bästa sätt bidra till elevernas kunskapsutveckling samt måluppfyllelse, säger Therese.
Österslättskolans bibliotek är integrerat i och en självklar del av skolan.
– Jag har, utöver i biblioteket, även en arbetsplats i ett av våra arbetslags arbetsrum tillsammans med pedagogerna. Det möjliggör en daglig dialog med lärarna kring undervisningen och andra aktuella teman på skolan, vilket är en enorm fördel för mig som är själv i min yrkesroll på skolan. Jag deltar även på arbetslagsmötena och är en del av ämneslaget i svenska och är även en självklar del av det arbete som genomförs under studiedagar, konferenser och friluftsdagar. Jag upplever att såväl mina kollegor på skolan som eleverna uppskattar biblioteket och ser det som en viktig del av skolan, säger Therese.
Tydlig koppling mellan biblioteket och undervisningen
Skolledningen på Österslättsskolan är intresserad av skolbiblioteksverksamheten och har en bra, kontinuerlig dialog kring den.
– Rektorerna bidrar också med att stötta de idéer samt planer jag har och skapar möjligheter för mig att kunna omsätta dessa i praktiken och förmedla dem till skolans personal, säger Therese.
Inför varje nytt läsår upprättas ett dokument som anger de konkreta aktiviteter skolbiblioteket ska genomföra för att uppfylla Skolbiblioteksplanens mål under innevarande läsår. Det är ett levande dokument som uppdateras när nya aktiviteter eller förutsättningar uppkommer. Syftet är att skolbibliotekets verksamhet och aktiviteter ska kunna anpassas efter skolans behov och att det ska finnas en tydlig koppling mellan biblioteket och undervisningen på skolan.
Gedigen och ambitiös skolbiblioteksverksamhet
I år kom det in 85 nomineringar till DIK, vilket är rekord. Av dem var det 64 skolor som höll måttet och fick titeln Skolbibliotek i världsklass, varav Österslättskolan alltså är en. Expertgruppens motivering till varför de tyckte om Österslättskolans ansökan lyder:
”En mycket gedigen och ambitiös skolbiblioteksverksamhet, beskriven på ett grundligt sätt, med massor av exempel på arbete kring språkliga och digitala färdigheter. Skolbiblioteksverksamheten stöds på ett bra sätt av skolledningen, som också ställer krav på skolbiblioteksverksamheten. Samarbetet med lärare är utmärkt och väl beskrivet och vilar på stabil grund. Ett stort plus även för att skolbibliotekets verksamhet utvärderas regelbundet och att utvärderingen används för att ytterligare spetsa, vässa och utveckla verksamheten. Mycket bra!”
Therese känner sig lyckligt lottad som har ett så roligt och givande jobb.
– Det är fint att få möta våra härliga elever och att få se dem utvecklas både kunskapsmässigt och som personer från barn till unga vuxna. Det är roligt att få vara en del av deras utveckling under några år. Att vara skolbibliotekarie erbjuder också stora möjligheter att vara kreativ och att kunna omsätta sina idéer i praktiken, vilket jag tycker är underbart!
Att Österslättskolan har ett skolbibliotek i världsklass ska firas framöver.
– Troligen kommer vi att fira under sista veckan på läsåret. Vi har inte hunnit planera exakt hur firandet ska gå till ännu, men det ska blir roligt att förbereda för det!
Mer information finns på DIK:s webbsida.