En äldre kvinna sitter tillsammans med två personal och tittar på fiskarna i akvariet
Boendemiljön är ett viktigt inslag på Östralycke äldreboende. Foto: Krisztina Andersson
omsorg

Anhöriga hyllar Östralyckes personal

Allt som oftast får personalen på Östralycke äldreboende i Asarum beröm från anhöriga för deras sätt att ta hand om deras äldre och sjuka. Häromveckan anlände ett hyllningsbrev från de vuxna barnen till en dement man som nyligen gick bort efter att ha vistats på boendet i två lyckliga år.

Ur brevet från anhöriga till Östralycke äldreboende:

…Vi flyttade in pappa, tog med hans käraste ägodelar, satte in finporslinet i skåpen, för det ska vara kalas varje dag och möblerade så det blev fint. Rymliga fina rum med kokvrå med kyl där han kunder förvara lite gott. Personalen serverade oss kaffe och tittade in då och då så att vi fick möjlighet att berätta om pappa och alla hans äventyr. Det var viktigt för personalen att de fick lära känna pappa, att få veta vem han var innan demensen. Det kändes bra och vi upplevde redan där och då att det var ett speciellt ställe med speciellt fin personal. Vi fick en rundvandring och genomgång av aktiviteterna, det var gymnastik, musikarrangemang, hotellfrukostar, pub till självkostnadspris, spabad, restaurang m.m. Våra hjärtan slog volter av glädje. När vi lämnade pappa där den kvällen och vi styrde kosan mot västkusten rann glädjetårarna och vi kände en stor tacksamhet, hur var det möjligt att få det så här bra till pappa?

Det första intrycket är viktigt och det sa väldigt mycket. Det visade sig under de kommande två åren att Lagunen och Korallen var just det vi först upplevde, en fantastisk plats för de som drabbats av demenssjukdomar. Pappa har haft det så fint hos er och vi är er evigt tacksamma för den fina omvårdnad ni gett pappa men också mig och min syster. Personalen är alltid glada, trevliga och välkomnande oavsett om man ringer eller kommer på besök, anmält eller oanmält. Ni tog er alltid tid så att vi kunde få prata med pappa i telefon och såg till att pappa hade det han behövde…

Vill sätta guldkant på de äldres liv

Att anhöriga berömmer personalen på Östralycke äldreboende under besök händer allt som oftast, men ett brev hör till ovanligheterna. Därför blev det också extra uppmärksammat i personalgruppen.

Anna Nilsson, undersköterska, och Martina Berggren, specialistundersköterska, är två av medarbetarna på Östralycke äldreboende som rosas av anhöriga för sina insatser.

Anna Nilsson och Martina Berggren är två av medarbetarna på Östralycke äldreboende som rosas av anhöriga för sina insatser. Foto: Krisztina Andersson

– Det var verkligen uppskattat att få det fina brevet. Det värmer extra i hjärtat! Vi blev alla väldigt glada och kände oss sedda och omtyckta för det vi gör för våra äldre i vardagen. Vi vill ju alltid sätta den där lilla extra guldkanten i våra boendes liv. Bara för att man bli gammal så slutar man inte att vilja uppleva och känna livskvalitet, säger Anna Nilsson, undersköterska på Östralyckes demensavdelning Korallen.

– Uppskattning betyder så oerhört mycket och visst blir man berörd. Det är glädjen och kärleken man får tillbaka från de boende och deras anhöriga som ger drivkraften till att göra det där lilla extra, säger Martina Berggren, specialistundersköterska på Korallen.

De boendes önskemål uppmärksammas

I det kontinuerliga kvalitetsarbetet har man på Östralycke lagt stor vikt vid de boendes önskemål, alltifrån aktiviteter till boendemiljö. Frukostklubb med hotellfrukost, pub-kvällar, musikarrangemang, spelkvällar och utflykter är bara några exempel på aktiviteter som anordnas efter de äldres önskemål. Äldreboendet samarbetar dessutom med kommunens olika föreningar och verksamheter i strävan efter att forma livskvalitet och attraktiv boendemiljö för de äldre. Kopplat till de trivselhöjande aktiviteterna hålls även anhörigträffar. Parallellt med vårdmöten och ankomstsamtal hålls även regelbundna träffar där de äldre tycker till om allt som rör boendet på Östralycke, alltifrån mat och aktiviteter till det egna boendet. Till dessa träffar är även anhöriga välkomna.

– Jag känner mig otroligt stolt och glad när personalen och deras arbete uppmärksammas på ett positivt sätt. Det är så roligt och lärande att få äran att som chef kunna jobba både nära personal och de äldre där vi även låter anhöriga vara delaktiga, säger enhetschefen Martina Tärnerstig.

Anhöriga behöver känna delaktighet

Precis som de boende behöver stöd och omvårdnad behöver anhöriga känna delaktighet.

– Information och kommunikation är a och o. Vi är måna om att bjuda in anhöriga till aktiviteter och arrangemang just för att de ska känna sig inkluderade i vad som händer med sina nära och kära här på Östralycke. Relationen med de anhöriga är otrolig viktig för oss, säger Martina Berggren.

Foto på en undersköterska som står och pratar med en äldre kvinna

Det är det lilla extra i vardagen som ger guldkant i vardagen. Foto: Krisztina Andersson

På Östralycke äldreboende tar alltid vården och omsorgen avstamp utifrån den enskilda människans behov och förutsättningar. Att kunna tolka och möta de äldre i tal och uttryck kan dock innebära utmaningar för personalen.

– Det handlar om att alltid ligga steget före och vara flexibel. Att lyssna till det som sägs men också till det som inte uttrycks muntligt, se till kroppsspråk och rörelser. Alla har inte möjligheten att uttrycka sina tankar och önskemål, då är det vår uppgift att fungera som en kanal i kommunikationen och kunna läsa av, säger Martina Berggren.

Tillit och lyhördhet är viktiga inslag i kontakten med boende och anhöriga.

Bild på en tavla där ordet Kärlek är skrivet

Foto: Krisztina Andersson

– Och kärlek! Det är en sådan enorm skön känsla när man efter en arbetsdag känner att man har gjort skillnad för både individen och de anhöriga, säger Anna Nilsson.