Kost och hälsotips

Här nedan följer lite tips och idéer om hur du bland annat utövat mental träning/mindfulness men även en och annan utmaning. 

Mindfulness
Är ett effektivt sätt att varva ner och få bättre balans i tillvaron. En av de viktigaste delarna i mindfulness är andningen. Den kan bli din nyckel till avslappning under stressiga perioder.

Så här gör du:
Sitt eller ligg bekvämt på en lugn plats när du gör övningen.
1. Ta några djupa andetag genom näsan. Slappna av i hela kroppen.
2. Andas långsamt in genom näsan och räkna till fyra
3. Håll andan och räkna till två.
4. Andas långsamt ut genom näsan och räkna till fyra igen.
5. Håll andan och räkna till två.
6. Upprepa övningen fem till tio gånger. I början kan du känna dig rastlös, men efter ett tag kommer förhoppningsvis lugnet.
Källa Karolinska institutet, 1177 Vårdguiden

Utmaning under januari månad – Dra ner på socker under en januari!
Varför: Vi svenskar äter mest godis i hela världen, nästan 15 kg choklad och godis om året per person. Vi lägger runt 3500 kr om året på godsaker och det är den livsmedelsgrupp som ökar allra mest i försäljning.
Gör så här:
Dra ner på sockret i din vardag till exempel i yoghurt, müsli, sylt och andra sockersöande livsmedel. Ta även bort självklara sötade produkter, så som kakor, bullar, godis och läsk. Välj en dag under veckan då du äter detta. Men ät med måtta även då. Om du äter bra och mättande mat så minskar du risken för suget. Vissa som har stort problem med sötsug kan behöva ta bort sockret helt under en period.
Källa Livsmedelsverket och SCB