Foto: Leila Rudelius

Östersjöfestivalen – en hit för alla

2015-10-05 |
Östersjöfestivalen i Karlshamn är en riktig turist- och hemvändarmagnet, genererar pengar till både kommunen och näringslivet, skapar stolthet hos invånarna och är en uppskattad folkfest. Detta och mycket mer visar den utvärdering som Karlshamns kommun låtit göra av årets Östersjöfestival.

Det var en nöjd festivalamiral, Conny Nilsson, och turistchef, Lena Axelsson, som nyligen tog del av den utvärdering av Östersjöfestivalen 2015 som HUI Research utfört på uppdrag av kommunen.

– Undersökningen är ett kvitto på att festivalen är bra för Karlshamn och gillas av många! Den gynnar både kommunen, dess invånare och näringsidkare, föreningsverksamheten och lockar besökare från både när och fjärran, säger evenemangssamordnare Conny Nilsson, som ansvarat för den 49-åriga Östersjöfestivalen i 19 år.

– Nästa år är det jubileum för både festivalen och för mig – därefter får någon annan ta över huvudansvaret, säger han.

Den gedigna undersökningen genomfördes genom personliga intervjuer med slumpmässigt utvalda besökare under festivalens alla dagar den 15-18 juli och genom 300 telefonintervjuer med invånare i Karlshamns kommun dagarna efter festivalen. Svarsfrekvensen bland de drygt 450 tillfrågade intervjuobjekten under festivalen var hög, hela 86 procent. Festivalen lockade enligt undersökningen 38 000 unika besökare. Eftersom många av dessa återkom flera dagar görs bedömningen att det totala antalet besök var uppåt 150 tusen.

– Över hälften av de unika besökarna, cirka 20 000 besökare var turister, både svenska och utländska varav 60 procent kommit till Karlshamn enbart för Östersjöfestivalens skull. Turisterna spenderade i genomsnitt drygt 800 kronor per dygn och person på boende, mat och shopping med mera, vilket är jättebra, säger Lena Axelsson.

Nära 80 procent av besökarna var mycket nöjda/nöjda med evenemanget i stort och de allra flesta gjorde framförallt tummen upp för musik-, dryck- och matutbudet.

– Det enda riktigt negativa som stack ut i besökarnas omdömen om festivalen var att cirka 25 procent tyckte det var dåligt med parkeringsmöjligheter och drygt tio procent ville se fler toaletter och papperskorgar, säger Conny som emellertid menar att det är svårt att frigöra mer mark för att öka andelen parkeringsplatser.

Östersjöfestivalen är enligt många tillfrågade en uppskattad hemvändarfest som för många handlare i staden liknas vid högtider som påsk och jul.

– Sammanfattningsvis kan man konstatera att Östersjöfestivalen är en turistekonomisk vinstmagnet för Karlshamns kommun med en omsättning på cirka 44 miljoner kronor, säger Lena och tillägger att det sedan tillkommer ytterligare flera miljoner kronor som Karlshamnsborna omsätter under festivalen.

Redan nu har planerna inför nästa års festival satts igång.

– Jag har några nya idéer inför jubileet och har redan börjat dra i artister till onsdagskonserten, men vilka det är förblir min hemlighet fram till dess att kontrakt är skrivna, avslutar festivalamiralen hemlighetsfullt. 

Ladda ner och läs hela Evenemangsutvärderingen i pdf här.


  • Författare: leila.rudelius@karlshamn.se
  • Etiketter:
Webbredaktörsinloggning

| Glömt lösenord?